Rectangles amb cantos arrodonits: com modificar-los?
Quan dibuixes un rectangle, pots fer que tingui els vèrtexs arrodonits. Però, una vegada ja està fet, hi ha alguna manera d’ajustar l’arrodoniment de cadascun dels vèrtexs?
No. Aquesta és una altra de les coses que troben a faltar els usuaris de FreeHand quan comencen amb Illustrator, perquè FreeHand permet ajustar, després de dibuixat, la rodonesa de cadascun dels 4 vèrtexs d’un rectangle.
I no em consta que a la darrera versió d’Illustrator s’hagi millorat res en aquest aspecte.
Si volem modificar l’angle del radi de l’arrodoniment dels vèrtexs, tenim una primera opció, que és tornar-lo a dibuixar. En alguns casos, aquesta serà la solució més ràpida.
Però… ¿i si volem que l’arrodoniment no sigui el mateix a les quatre puntes? Per exemple: que a la part de dalt tinguin un radi de 10 mm, però els de baix el tinguin de 20 mm. O bé, per posar un altre exemple: volem arrodonits els vèrtexs de dalt a l’esquerra, i el de baix a la dreta, però no els altres dos?
Si és aquest el vostre problema, aleshores us recomano la lectura d’aquest article d’en Mordy Golding (en anglès: si s’escau, algun dia el puc traduir).
Avui em volia centrar en una altra part d’aquest tema: com modificar l’arrodoniment d’un rectangle, un cop ja està dibuixat.
“Però no has dit abans que no es podia?”, em podreu preguntar, i amb raó. Cert, però deixeu-me dir alguna cosa més, que aquest “No” ha quedat una mica massa sec. Perquè, com passa sovint, ho podem enfocar d’una altra manera.
Normalment, per dibuixar un rectangle amb els cantos arrodonits farem servir l’eina que està feta expressament per a aquest objectiu. Però n’hi ha d’altres.
L’efecte “Convertir en forma”
Podem dibuixar qualsevol forma: una línia, un rectangle normal… qualsevol cosa. Amb aquesta forma seleccionada, aleshores podem anar al menú
Efectos > Convertir en forma > Rectángulo redondeado
En el diàleg que se’ns mostra, podem indicar les mides d’aquest rectangle, i el radi del vèrtex. I ja tenim el que volem.
Fet d’aquesta manera, sempre podrem anar a la paleta d’Aparença i modificar aquests valors. Dit d’una altra manera, des de la paleta Aparença podrem tornar al quadre de diàleg que hem vist abans, i modificar els valors inicials. És l’avantatge que té treballar amb Efectes: que sempre els pots modificar.
L’efecte “Redondear vértices”
Per si no n’hi ha prou: tenim una altra opció, també tibant d’efectes.
En aquest cas, dibuixem un rectangle “normal”, amb els vèrtexs en angle recte. Tenint-lo seleccionat, ens n’anem al menú
Efectos > Estilizar > Redondear vértices
I en aquest diàleg només se’ns demana quin radi volem. Ja està. Com abans, tractant-se d’un efecte, sempre, des de la paleta Aparença, tindrem l’opció de modificar aquest valor.
Amb efectes, el radi no es deforma
A part del que ja hem vist, hi ha un altre avantatge si treballem amb efectes.
La qüestió és que, si modifiquem un rectangle amb cantos arrodonits, els vèrtexs es poden deformar. És a dir: si hem dibuixat un rectangle amb els cantos arrodonits, amb l’eina feta exprés que trobem a la caixa d’eines, i un cop dibuixat estirem o comprimim aquest rectangle, el radi del vèrtex es deformarà. I segurament això no ens agradarà!
Si, per contra, utilitzem la via dels efectes, qualsevol dels dos que he expllcat, estem salvats d’aquest possible inconvenient. El radi és sempre el mateix!
Tag:CC, CS4 i anteriors, CS5, CS6, Freehand